vragen en antwoorden

vragen en antwoorden2018-03-07T03:55:21+02:00

Op deze website leggen we uit wie we zijn en wat we bieden. Hoe we je helpen en waarom we dat graag doen.

We kunnen ons voorstellen dat je toch nog vragen hebt, en daar horen natuurlijk antwoorden bij. Je vindt ze op deze pagina.

Om het overzichtelijk te houden hebben we ze onderverdeeld in vijf categorieën: Algemeen, Bereikbaarheid, Klachten, Kwaliteit & Veiligheid en Werkwijze.

Zijn we iets vergeten? Je mag ons altijd bellen of mailen om je vraag te stellen. Gewoon doen!

ClarijsZorg - Vragen en antwoorden
ClarijsZorg - Vragen en antwoorden
Wat bedoelen jullie met ‘autisme en aanverwante stoornissen’?2018-11-30T16:09:19+02:00

Dat is een goede vraag! We zeggen steeds dat we gespecialiseerd zijn in ‘autisme en aanverwante stoornissen’.

Het is de beste en makkelijkste samenvatting die we kunnen maken. Autisme is namelijk een breed begrip: zo bestaat er bijvoorbeeld klassiek autisme, het syndroom van Asperger en PDD-NOS. Met aanverwante stoornissen bedoelen we bijvoorbeeld ADHD, ADD en paniek- of angststoornissen.

Twijfel je of je bij onze doelgroep hoort? Neem gerust contact met ons op. We luisteren naar je en bekijken samen met jou of je bij ons past. Helemaal vrijblijvend. Gewoon doen!

Welke vormen van hulp bieden jullie?2018-03-07T04:00:58+02:00

In grote lijnen bieden we drie vormen van hulp: Zorg voor jeugd, Individuele begeleiding en Beschermd Thuis.

Binnen die vormen leveren we natuurlijk maatwerk. Daar ligt onze kracht!

We zijn gespecialiseerd in autisme en aanverwante stoornissen, en zijn op ons best met jeugd en jongvolwassenen.

Kan iedereen die hulp nodig heeft bij jullie terecht?2018-03-07T04:04:04+02:00

We zijn gespecialiseerd in autisme en aanverwante stoornissen. Daarom passen we het beste bij je als jouw hulpvraag op dat gebied ligt.

Mogelijk kunnen we toch iets voor je betekenen wanneer dat niet het geval is. We onderzoeken dit graag samen met jou in een kennismakingsgesprek. Vrijblijvend!

Zijn jullie dag en nacht bereikbaar?2018-03-01T00:31:48+02:00

Nee, in principe zijn we bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 09.00u tot 17.30u.

Met cliënten, hun sociale netwerk en professionals maken we daarover mogelijk andere afspraken. Voor spoedgevallen zijn we dag en nacht bereikbaar, het hele jaar door.

Zijn jullie bereikbaar per openbaar vervoer?2018-03-01T00:31:09+02:00

Ja, we zijn goed bereikbaar per openbaar vervoer. Vanaf station Venlo neem je buslijn ‘3 Noorderpoort’.

Om bij onze hoofdlocatie te komen stap je uit bij halte ‘Van Coehoornstraat’. Om bij ons kantoor te komen stap je uit bij halte ‘Noorderpoort’.

Wat zijn jullie openingstijden?2018-03-01T00:30:07+02:00

Ons kantoor is geopend van maandag t/m vrijdag, van 09.00u tot 17.30u.

Kan ik makkelijk parkeren bij jullie?2018-03-01T00:29:45+02:00

Ja, er is voldoende en gratis parkeergelegenheid rondom ons kantoor en het activiteitencentrum.

Zijn jullie medewerkers direct te bereiken?2018-03-01T00:29:03+02:00

Nee, in principe loopt alle communicatie via ons kantoor. Met cliënten, hun sociale netwerk en professionals maken we daarover mogelijk andere afspraken.

Hoe dien ik een klacht in?2018-05-28T17:42:20+02:00

Uitleg over hoe je een klacht kunt indienen vind je hier.

Nemen jullie klachten serieus?2018-05-28T17:41:21+02:00

Absoluut. ClarijsZorg hecht zeer veel waarde aan de meningen en inzichten van cliënten en hun sociale netwerk. Dus ook wanneer er kritiek is.

Je kunt daarom altijd bij ons terecht met een klacht. Uitleg over hoe je die in kunt dienen vind je hier.

Wat gebeurt er met mijn klacht?2018-05-28T17:46:10+02:00

ClarijsZorg heeft een klachtenprocedure die voldoet aan de ISO-9001 norm. Je klacht wordt dus altijd in behandeling genomen. Hoe de procedure verder verloopt vind je hier.

Zijn jullie medewerkers goed opgeleid?2018-03-07T04:09:28+02:00

Zeer zeker.

Allen zijn minimaal in het bezit van een MBO4 diploma; het merendeel is echter HBO- of WO-geschoold. Door opleiding en werkervaring dragen we bovendien extra kennis en inzicht mee, onder andere op het gebied van sport & beweging, politiewerk, jeugdzorg, maatschappelijk werk en pedagogiek. We hechten veel waarde aan veiligheid en kwaliteit!

Hoe gaan jullie om met privacygevoelige informatie?2018-05-25T03:03:17+02:00

ClarijsZorg hecht veel waarde aan de bescherming van jouw privacy. In het kort: jouw gegevens zijn veilig bij ons. Hoe we dan precies omgaan met persoonsgegevens lees je uitgebreid in onze Privacy policy.

Bij aanvang van onze begeleiding vul je samen met ons een privacyverklaring in. Je kunt dan aangeven in hoeverre we privacygevoelige informatie mogen delen met andere professionele zorgverleners en vrijwilligers die jou ondersteunen.

Hoeveel kost het om jullie hulp in te schakelen?2018-03-09T12:58:07+02:00

Dat is helaas moeilijk te zeggen, omdat het afhankelijk is van een aantal factoren.

Individuele begeleiding en Beschermd Thuis zijn vormen van hulp die vallen onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Dit betekent dat de gemeente waarin jij woont een indicatie moet afgeven waaruit blijkt dat je recht hebt op ondersteuning. In deze indicatie staat welke vorm van hulp je krijgt, hoeveel en voor hoelang. Om dat te kunnen bepalen komt er iemand van de gemeente bij je langs voor een keukentafelgesprek.

Ben je ouder dan 18 jaar? Dan valt de hulp die we je kunnen bieden onder Individuele begeleiding of Beschermd Thuis. Je betaalt dan een eigen bijdrage. Hoe hoog die is wordt berekend door het CAK (Centraal Administratie Kantoor). Je kunt dat ook zelf doen op hun website. Let wel op, want je eigen berekening maken is best ingewikkeld en is alleen bedoeld om je een idee te geven.

Ben je jonger dan 18 jaar? Dan valt de hulp die we je kunnen bieden onder Zorg voor jeugd. Je betaalt dan geen eigen bijdrage.

Ook voor particuliere ondersteuning kun je bij ons terecht. Vraag gerust naar de mogelijkheden.

Kan ik vrijblijvend een gesprek aanvragen om te kijken of ClarijsZorg bij mij past?2018-03-07T04:15:42+02:00

Ja, dat kan!

Net als jij vinden we het heel belangrijk dat je het gevoel hebt dat we bij je passen. We stellen ons daarom heel graag aan je voor. Maak dus gerust een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Vrijblijvend!

Ook wij bekijken of we echt de hulp kunnen bieden die jij nodig hebt. We doen dat op een professionele manier. Passen we echt niet bij je? Dan denken we met je mee over een andere zorgverlener die wel bij je past.

Wat is jullie werkgebied?2018-03-28T13:48:10+02:00

ClarijsZorg is gevestigd in Venlo, maar we bieden ook hulp in de omliggende gemeenten!

Dat zijn:
Horst aan de Maas, Peel en Maas, Beesel, Gennep en Venray.

Staat jouw gemeente of woonplaats hier niet tussen? Of twijfel je of dicht genoeg bij ons woont? Neem dan gerust en vrijblijvend contact met ons op. We bekijken graag samen met jou of we iets voor je kunnen betekenen!

Kunnen jullie mij toch helpen als ik geen autisme of aanverwante stoornis heb?2018-03-07T04:52:44+02:00

We zijn gespecialiseerd in autisme en aanverwante stoornissen. Daarom passen we het beste bij je als jouw hulpvraag op dat gebied ligt.

Mogelijk kunnen we toch iets voor je betekenen wanneer dat niet het geval is. We onderzoeken dit graag samen met jou in een kennismakingsgesprek. Vrijblijvend!

Kan ik mezelf aanmelden bij ClarijsZorg?2018-03-07T05:40:39+02:00

Dat ligt eraan.

In Noord-Limburg is het zo geregeld dat jouw hulpvraag via het sociaal wijkteam van jouw gemeente loopt. Daarom is dat dus meestal het geval. Zij zullen samen met jou bekijken welke hulp je nodig hebt (dat heet een indicatie), en waar je die kunt vinden. Je mag dan natuurlijk aangeven dat je graag bij ClarijsZorg terecht komt, of vooraf contact met ons opnemen. We gaan dan samen met jou en het sociaal wijkteam van jouw gemeente bekijken of we bij je passen.

Ook voor particuliere ondersteuning kun je bij ons terecht. Dan kun je jezelf wel direct bij ons aanmelden. Vraag gerust en vrijblijvend naar de mogelijkheden.

We kunnen ons voorstellen dat dit allemaal ingewikkeld klinkt, en dat je toch niet goed weet hoe je het nou moet regelen. Bel of mail ons dan even. Gewoon doen. We helpen je graag verder!

Hoe snel kunnen jullie starten met de begeleiding?2018-03-07T06:05:33+02:00

Hoe snel wij kunnen starten met de begeleiding is afhankelijk van een aantal dingen en daarom een beetje moeilijk te zeggen. In ieder geval plannen we heel snel nadat je ons gebeld of gemaild hebt een kennismakingsgesprek met je in!

Samen met jou, de mensen om je heen en de gemeente bekijken we hoe we het gaan aanpakken, en welke begeleider goed bij jou past. Soms duurt dat even, maar het is wel erg belangrijk.

We snappen dat je liever niet wil wachten, en doen er dan ook alles aan om zo snel mogelijk te kunnen beginnen!

Mag ik zelf kiezen welke begeleider ik krijg?2018-03-07T14:52:58+02:00

Dat doen we in overleg. We bekijken samen met jou wie van onze begeleiders het beste bij jou past. En we luisteren natuurlijk naar je wanneer je aangeeft dat je graag bij iemand terecht komt. Of dat lukt hangt niet alleen af van of je goed bij hem of haar past, maar ook van zijn of haar schema. We bekijken en bespreken regelmatig of het goed werkt voor iedereen, want dat is het belangrijkste!

Hoe staat het met de klanttevredenheid bij ClarijsZorg?2019-03-08T14:28:39+02:00

Ieder jaar doet ClarijsZorg onderzoek naar de klanttevredenheid. Het spreekt voor zich dat we hier veel belang aan hechten.

Het verslag van het klanttevredenheidsonderzoek over 2018 lees je hier.

ClarijsZorg - Venlo en omstreken